Saturday, September 26, 2009

Aidilfitri yang aku ingat...

Sebelum aku melajutkan bicara, Salam Aidilfitri buat rakan2 sekalian. Ampun maaf zahir dan batin andai ada keterlanjuran kata2 dan perbuatan...

Aidilfitri tahun ini tidak sama seperti sebelumnya... sangat menyedihkan? Kenapa? ada orang mati ke...?
Takdelah. Cumanya sambutan&kunjungan tidak semeriah dulu.
Tahun ni, ada 2 biskut raya yang ku buat tak berapa menjadi... tak tau la kenapa...
Mungkin mood tak elok kot masa tu.
Apapun, teringat zaman kanak2 dulu, betapa aku dan keluarga sangat2 menantikan kedatangan Aidilfitri. Masa tu, kami menetap di Terengganu. Perjalanan pulang ke Perak selalunya mengambil masa 10 jam (kalau ke Gerik - kampung Mama) / 12 jam (kalau ke Batu Kurau - kampung Abah). Balik pun cuma 2 kali sethn: Aidilfitri & cuti akhir tahun. Jadi memang teruja sangat walaupun peerjalanan jauh, dgn tanah runtuh pe bagai kat Hiway Timur Barat, jumpa gajah la, perintah berkurung la... macam2.

Beberapa tahun kebelakangan ini, kami sekeluarga cuma berhari raya di Gurun. Nak balik kampung pun dah takde sgt dah. Opah, Tok Ayah, Tok, Tok Wan pun dah tak ada. Nak p umah saudara mara pun, dorg pun ada family dorg sendiri.

Penghayatan raya pun dah berbeza...budak2 skang bukan nk beraya sgt pun... nak kutip duit je...yg paling kurang ajar...main ketuk2 kat pagar je mintak duit raya... Abah aku tak layan...dia kata "Kalau nak duit aja tak payah datang...BALIK!"

Aku dulu syok kalau raya. Leh merasa kepelbagaian kuey, rendang (orang Perak ada macam2 rendang), tgk hiasan umah...leh la nk wat idea utk umah sendiri thn depannya.

Kita tgk lak raya thn depan camana...

No comments: